Find vej: Forside » Artikler » Vækst i onlinesvindel bekymrer bank- og telebranchen

Vækst i onlinesvindel bekymrer bank- og telebranchen

Lagt på vores-byg.dk den 18-06-2015 af Thomas


Onlinesvindel opfattes nu som den største trussel mod bank- og telebranchen, viser ny undersøgelse fra Experian gennemført i EMEA. Syv ud af 10 adspurgte virksomheder har været udsat for online svindel i løbet af de seneste 12 måneder.En undersøgelse af forventningerne til fremtiden for bank- og telesektoren i Europa, Mellemøsten og Afrika bekræfter, at onlinesvindel nu udgør den mest alvorlige trussel for de to brancher, der oplyser, at syv ud af 10 virksomheder (72 % i Nordeuropa, 78% i Sydeuropa) har været udsat for onlinesvindel inden for de seneste 12 måneder. Ikke mindst bekymrer de kriminelles praksis med at overtage hele bankkonti - en bedrageriform, som brancherne forventer vil vokse i løbet at de næste fem år.

Det er analysevirksomheden Experian, der har gennemført interviews med 255 beslutningstagere i 195 organisationer, som led i en netop offentliggjort rapport, Decisioning Vision 2020.
"De cyberkriminelle organiserer sig stadigt mere industrielt og grænseoverskridende, og det giver ikke mening at beskæftige sig med udfordringen lokalt. Derfor har vi gennemført interviews på tværs af EMEA for at få en indikation af, hvordan bank og telebranchen vurderer truslen de næste fem år”, forklarer administrerende direktør i Experian Danmark, Jens Hjortflod.

Det er især efterspørgslen efter netbank og online kreditansøgninger, der giver muligheder for de cyberkriminelle.
"Mange af vores kunder kæmper for at finde frem til den rette balance mellem styrket kontrol og en tilfredsstillende brugeroplevelse. Balanceakten går ud på at øge sikkerheds niveauet samtidig med, at kunden oplever dokumentations kravene rimelige og relevante. Øget sikkerhed må ikke genere, men skal styrke kunderelationen ", siger Jens Hjortflod.

Der er mange typer onlinesvindel – en af dem er er ID-tyveri. Her viser Experians undersøgelse, at problemet i dag udgør et "centralt spørgsmål" for 27 % af de adspurgte virksomheder i Nordeuropa, mens 47 % vurderer, at det om fem år vil have udviklet sig til et "nøgle problem".
Kriminelles overtagelse af bankkonti blev i undersøgelsen identificeret som et aktuelt problem for 45 % af de adspurgte finans- og televirksomheder i regionen, mens 69 % erklærer, at de forventer, problemet vil vokse frem mod 2020.

"De cyberkriminelle har verden som deres arbejdsplads, og vi står overfor en udfordring, som kræver et strategisk modsvar. Det betyder, at organisationer må sikre en højere grad af automatisering af data og en bedre integration mellem de forskellige it-systemer for at sikre konsekvente og troværdige beslutningsgrundlag," siger Jens Hjortflod, der hen over de næste år vil udvide den danske palette af anti-svindel løsninger, blandt andet ved at trække på resurser fra Experians globale ”fraud fighting team” 41st Parameter, der præsenterer sig på et morgenseminar hos Experian 18. juni.

For at opnå både sikkerhed og den ultimative kundeoplevelse, anbefaler Experian fem hovedprioriteter:
• Erhverve flere og nye datakilder
• Oparbejde et holistisk syn på kunderne
• Være i stand til at træffe øjeblikkelige og konsekvente beslutninger
• Kommunikere og servicere via multi-channel på tværs af alle kundens kontaktpunkter.
• Gøre brug af analyser på tværs af hele organisationen

Om Experian
Vi er verdens førende leverandør af data, analyser og statistiske modeller. Vi hjælper virksomheder med at styre kreditrisiko, forebygge svindel, målrette markedsføring og automatisere beslutningsprocesser. Vi hjælper også privatpersoner med at kende deres kreditværdighed og beskytte sig mod identitetstyveri. I 2014 udnævnte Forbes magazine os til at være én af verdens mest innovative virksomheder. Vi beskæftiger omkring 17.000 mennesker i 39 lande.